رد پای خود را پاك كنید
با رهگیری حریم خصوصی شما، شركت‌ها می‌توانند پول‌های هنگفتی به دست بیاورند. پول‌های قابل توجهی پرداخت می‌شود تا به عادات وب‌گردی شما پی ببرند، بنابراین كسانی كه سرویس می‌دهند، همه تلاش‌شان را به كار می‌گیرند تا بیشترین اطلاعات به دست بیاورند. چه كار باید كرد تا اطلاعاتمان به دست دیگران نیفتد؟ با انجام مراحل زیر علاو ه بر مرور وب می‌توانید امنیت اطلاعات شخصی‌تان را حفظ كنید.

به این عبارت توجه كنید: اگر شما برای استفاده از سرویسی پول پرداخت نمی‌كنید، در نتیجه شما خود محصول هستید و مشتری به شمار نمی‌روید. امروزه اخبار زیادی را می‌شنویم كه یك شركت، اطلاعات دفتر تلفن شما را دزدیده است یا اطلاعات وب‌گردیتان را به‌طور مداوم ذخیره می‌كند تا عادات و فعالیت‌های تحت وب شما را تا حد امكان بفهمد و یاد بگیرد.

چرا باید مواظب بود؟

اطلاعات شخصی شما بیشتر از آن‌كه حتی فكرش را بكنید، ارزشمند است. ممكن است وقتی این مطلب را می‌خوانید با خود بگویید، خب كه چه؟ من نه آنقدرها مهم هستم و نه چیزی برای پنهان كردن دارم. هدف این سایت‌ها نشان دادن تبلیغاتی خاص است كه برای من بی‌فایده خواهد بود. به‌عنوان مثال، وب‌سایت Lifehacker بر مبنای اطلاعات به دست آ‌ورده كار می‌كند و كارش تبادل این اطلاعات است. مشتریان اصلی این وب سایت، شركت‌های دیگری هستند كه به‌دنبال جذب اطلاعات از مردم هستند. اطلاعات آماری، درآمدها، عادات وب‌گردی و ... . به وسیله این اطلاعات، آنها می‌توانند فرد را راضی به خرید یكی از محصولاتشان كنند، حتی در مواردی یك وب‌سایت و برنامه تبلیغاتی راه‌اندازی ‌شده است تا در ازای دریافت كوپن یا حق عضویت مجانی، اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری از كاربران دریافت شود.

پول اصلی را شاید شركت مخاطب شما (كه مسوول جمع‌آوری اطلاعات است) به‌صورت مستقیم كسب نكند، بلكه با فروش این اطلاعات به شركت‌های دیگر و همچنین متقاعدكردن كاربران و جهت‌دهی آنها به خرید یا نخریدن یك محصول بپردازد و این‌گونه درآمد كسب كند. فرض كنید شما روزانه ایمیلی از طرف وب‌سایت‌هایی دریافت می‌كنید مبنی بر این كه به جای پرداخت وجه برای محصولی خاص، فرم‌هایی را پر و كوپن تخفیف دریافت كنید. كافی است برای ورود به چنین سیستم فوق‌العاده‌ای! اطلاعات شخصی‌تان اعم از نام، سن، درآمد و ... را وارد كنید.

اگر مصمم هستید این اطلاعات را برای دریافت این كوپن‌ها ارسال كنید، بجز دریافت كوپن‌های بی‌مصرف یا تبلیغات، چیز دیگری دریافت نخواهید كرد. اگر متقاعد شدید كه حریم خصوصی مهم است، در مرورگر كروم خود عملیات زیر را انجام دهید. این افزونه‌ها را می‌توانید روی فایرفاكس نیز نصب كنید:

متوقف‌كردن رهگیرها از طریق كروم

اگر كاربر گوگل كروم هستید، می‌توانید افزونه‌ها و ابزارهایی را به كار ببرید كه كارشان شناسایی وب‌سایت‌هایی است كه اطلاعات‌تان را در اختیار سایت‌های دیگر می‌گذارند. این فهرست مخصوص یك شبكه اجتماعی یا شركت خاصی نیست، بلكه این افزونه‌ها، محیط فضای مجازی را برایتان در مقابل بیشتر آنها امن خواهند كرد.

AdblockPlus

این افزونه می‌تواند در شبكه‌های اجتماعی معروف فعال شود و پس از ترك این وب‌سایت‌ها، دیگر اطلاعات خاصی به جای دیگر ارسال نكند.

Ghostery

این افزونه كوكی‌های رهگیر را هدف قرار داده و همه آنها را به شما نشان می‌دهد و بعد از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید این كوكی را حذف كنید یا خیر. از بهترین ویژگی‌های این افزونه این است كه محدود به شبكه‌های اجتماعی نیست و می‌تواند شبكه‌های تبلیغاتی و ناشران تحت وب را هم تحت پوشش خود قرار دهد.

ScriptNo

این افزونه همانند گوستری عمل می‌كند، با این تفاوت كه هدفش بررسی اسكریپت‌های در حال اجرای روی صفحه است. هدف گوستری بررسی نوع اطلاعات جابه‌جا شده است؛ اما این افزونه تقریبا برای جابه‌جایی تمامی اطلاعات هشدار می‌دهد. هرچند اگر حوصله نداشته باشید، شاید این افزونه خیلی به كارتان نیاید، زیرا خیلی از وب‌سایت‌ها را غیرفعال می‌كند و شما باید یكی یكی این اسكریپت‌ها را فعال كنید تا بالاخره وب‌سایت به كار بیفتد.

Do Not Track Plus

بیشتر مرورگرها ویژگی‌ای به‌نام Do Not Track دارند، اما برای استفاده مفید از آن، بهتر است این افزونه را نصب كنید تا جلوی اطلاعات ناخواسته را بگیرید. فرض كنید وارد وب‌سایتی می‌شوید كه دكمه‌های پلاس‌وان و لایك فیسبوك را در خود دارد. به‌صورت پیشفرض این وب‌سایت به این شبكه‌های اجتماعی اطلاع می‌دهد كه شما در چه وب‌سایتی هستید. بعد از نصب این افزونه می‌توانید جلوی ارسال این‌گونه اطلاعات را بگیرید، مگر آن‌كه روی گزینه پلاس‌وان یا لایك و ... كلیك كنید (كه خب این انتخاب شماست).

از میان افزونه‌هایی كه گفتیم، شاید ساده‌ترین‌شان همین Do Not Track Plus باشد. افزونه Script No كمی پیشرفته است و برای یادگیری و كاركردن با آن به كمی زمان نیاز دارید.

علاوه بر این افزونه‌ها، به تنظیمات مرورگر خود در بخش Privacy بروید و آنها را خوب بررسی كنید. توجه داشته باشید كه كوكی‌های Third Party را بلاك كرده‌اید. بعد از استفاده از شبكه‌های اجتماعی بهتر است از آنها LogOut كنید و هر موقع نگران حریم خصوصی خود بودید (خانه دوستان، رایانه‌هایی غیر از سیستم خودتان و ...) از حالت Incognito Mode كروم استفاده كنید.

مرورگر موبایل

مرورگرهای موبایل پدیده نوینی هستند. این مرورگرها كه تعدادشان زیاد است، معمولا یكی از آنها در گوشی‌ به‌صورت پیشفرض نصب شده است. در مقایسه با مرورگرهای دسكتاپ، ابزارهای كمتری در این زمینه وجود دارد تا نگهبان حریم خصوصی‌تان ‌باشد. توصیه‌هایی در این باره وجود دارد؛ نخست آن‌كه تلاش كنید از نرم‌افزارهای توسعه‌یافته مخصوص شبكه‌های اجتماعی تلفن همراه استفاده كنید و از مرورگر موبایل برای ورود به این شبكه‌ها استفاده نكنید. همچنین به‌طور مرتب داده‌های شخصی خود را از تاریخچه مرورگرها حذف كنید.

برخی مرورگرهای موبایل حالتی به‌نام شخصی دارند كه بعد از هر بار استفاده، اطلاعات دریافت شده از وب را حذف می‌كنند. از میان این مرورگرها می‌توان به فایرفاكس برای اندروید، اتمیك و دالفین اشاره كرد كه برای iOS و اندروید نسخه بیرون داده‌اند. دالفین شاید بهترین گزینه برای اندروید باشد و از طرف دیگر، اتمیك بهترین گزینه برای iOS.

ماجرای مته و خشخاش

اگر هیچ‌یك از این افزونه‌ها به‌اندازه كافی برایتان مناسب نبود، یا اگر می‌خواهید مراقبت از حریم خصوصی وب خود را در مرحله پیشرفته‌تری انجام بدهید، بهتر است از فیس‌بوك، شبكه‌های اجتماعی و سرویس‌هایی مجانی كه باید در آنها لاگین كنید در یك مرورگر، و عملیات دیگری همچون بانكداری، خرید اینترنتی و فعالیت‌های دیگر شخصی خود را در مرورگر دیگری انجام دهید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 20 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط جام جم

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 360
بازدید کل : 197661
تعداد مطالب : 209
تعداد نظرات : 70
تعداد آنلاین : 1